Modulul „Arta acului” (Cusutul şi brodatul tradiţional)
CLASA a IV-a
Subcompetenţe1. Elaborarea unui proiect de confecţionare a unui milineu cu decor brodat:
- prezentarea schiţei grafice a milieului imaginat, pe care doreşte să-l confecţioneze;
- stabilirea etapelor tehnologice şi a punctelor de cusut utilizate la confecţionarea milieului preconizat;
- prezentarea proiectului elaborat.
2. Conceperea şi organizarea mijloacelor de confecţionare a unui milieu cu decor brodat:
- respectarea normelor de igienă şi protecţie a muncii;
- păstrarea în condiţii adecvate a materialelor şi ustensilelor necesare.
3. Confecţionarea milieului cu decor brodat conform proiectului elaborat:
*- executarea etapelor: croirea milieului de formă pătrată; tivirea marginilor cu ajutorul găurelelor;
*- executarea decorului simplu la laturile milieului;
- executarea unui motiv popular „vîrtelniţa” pe centru milieului;
4. Evaluarea procesului de confecţionare a milieului cu decor brodat:
- comentarea etapelor procesului de confecţionare a milieului proiectat;
- memorizarea etapelor cronologice de confecţionare a milieului;
- aprecierea aspectului estetic, a valoarii şi calităţii lucrării (lucrărilor).
Conţinuturi1. Textile tradiţionale decorate cu broderii:
- milieuri, şerveţele, ştergare, alte mostre;
- caracteristici esenţiale;
- aspectul, forma, dimensiunea, funcţiile utilitare.
2. Ornamentica şi cromatica tradiţională:
- elemente decorative;
- motive populare;
- culori tradiţionale (roşu, negru, alb), culori complimentare;
3. Materiale şi ustensile:
- pînză de bumbac, in, cînepă etc.;
- ace, foarfece mici şi mari;
- gherghef, riglă, panglică centimetrică;
- caiet cu liniatura în pătrăţele.
4. Normele de igienă şi protecţie a muncii:
- igiena personală;
- reguli de păstrare, îngrijie şi utilizare a materialelor şi ustensilelor;
- locul de lucru, ordinea şi curăţenia.
5. Tehnici de cusut şi brodat:
- punctul cruciuliţă;
- punctul tighel;
*- punctul lănţişor;
- găurele simple; *duble.
Activităţi de învăţare şi evaluare (recomandate)- Exerciţii de studiere, analizare şi comentare a aspectului estetic: forma, dimensiunea, funcţiiile utilitare ale obiectelor textile decorate cu broderii;
- activităţi practice individuale de reprezentare grafică a unui milieu de dimensiuni mici (30x30) cm şi indicarea modului de amplasare a decorului;
- exerciţii de reprezentare a unui fragment al compoziţiei decorative (un motiv popular „vîrtelniţa” şi elemente decorative „zigzag”, „căliţa ocolită”);
- evaluarea, modul de păstrare a materialelor şi a ustensilelor în condiţii adecvate (truse speciale);
- discuţii dirijate privind proprietăţile materialelor şi a ustensilelor utilizate în confecţionarea milieurilor;
- exerciţii de selectare şi evaluare a pînzei, firelor colorate, a ustensilelor;
*- activităţi practice de croire drept pe fir a milieurilor de formă pătrată (30x30) cm;
- activităţi practice de tivire a marginilor milieului;
- exerciţii de stabilire a spaţiilor de amplasare a decorului pe suprafaţa milieului;
*- activităţi practice de executare a motivului popular „vîrtelniţa” pe fundalul milieului;
- exerciţii de formare a decorului la colţurile milieului;
- activităţi practice de executare a decorului la laturile milieului;
- exerciţii de evaluare a lucrărilor elevilor conform cerinţelor de calitate şi valoare estetică.
*- la decizia învăţătorului