Modulul „Arta acului”(Cusutul şi brodatul tradiţional)
CLASA a V-a
SubcompetenţeLa finele clasei a V-a elevul va fi competent în:
1. Elaborarea unui proiect de confecţionare a
unui milieu sau drum cu decor brodat.
- descrierea aspectului tradiţional al unor articole de port popular;
- prezentarea schiţei grafice a unui milieu sau drum de formă dreptunghiulară;
- prezentarea elementelor, fragmentelor compoziţiei decorative a milieului imaginat.
2. Conceperea şi organizarea mijloacelor de confecţionare a milieului proiectat:
- selectarea pînzei de forma şi dimensiunea milieului, fire colorate pentru compoziţia decorativă, ace, foarfece, gherghef etc.;
- păstrarea în ordine şi curăţenie materialele şi ustensilele selectate (adecvat în trusă).
3. Confecţionarea milieului cu decor brodat conform proiectului.
- amplasarea simetrică, corectă a decorului pe fundalul milieului de formă dreptunghiulară;
- executarea broderiilor, urmărind modelul decorului: formarea colţurilor simetrice;
- aducerea lucrării la bun sfîrşit.
4. Evaluarea întregului proces de confecţionare a milieului cu decor brodat.
- comentarea calităţii lucrului, aspectului estetic şi motivelor populare utilizate în compoziţia decorativă;
- memorizarea etapelor cronologice de confecţionare.
Conţinuturi1. Articole de port popular şi obiecte de uz casnic şi ritual decorate cu broderii (cămăşi, ştergare, năfrămiţe, milieuri/ drumuri etc. );
- aspectul tradiţional al portului popular din R. Moldova;
- caracteristici esenţiale.
2. Ornamentica şi cromatica tradiţională:
- elemente decorative;
- motive populare („coarnele berbecului”, „căliţa ocolită”), geometrice (unghi, romb etc. );
- culori de bază (roşu, negru, alb);
- culori complimentare (albastru, galben, verde, liliachiu etc. ).
3. Materiale şi ustensile:
- pînză de bumbac, in, cînepă etc. ;
- fire colorate „muline”;
- ace, foarfece mari şi mici;
- gherghef, panglică centimetrică etc. ;
4. Normele de igienă şi securitate a muncii:
- igiena personală;
- păstrarea şi utilizarea adecvată a materialelor şi ustensilelor;
5. Tehnici de cusut şi brodat:
- punctul înaintea acului;
- însăilătura, găurele simple, *duble;
- puncte tighel, cruciuliţa, *lănţişor;
(A utiliza doar punctele ce armonizează cu
decorul ales)
Activităţi de învăţare şi evaluare (recomandate)- Discuţii dirijate privind istoricul meşteşugului şi artei acului;
- exerciţii de studiere şi analiză a articolelor tradiţionale decorate cu broderii: funcţiile utilitare; aspectul estetic, compoziţia decorativă etc. ;
- activităţi practice individuale de reprezentare grafică a unui milieu sau a unui drum de formă dreptunghiulară;
- exerciţii de reprezentare pe hîrtia cu liniatura în pătrăţele a unor fragmente decorative - utilizată la decorarea unui milieu (motiv popular amplasat de jur- împrejurul laturilor milieului);
- exerciţii de prezentare a proiectelor elevilor;
- discuţii dirijate privind proprietăţile materialelor şi ale ustensilelor utilizate la confecţionarea milieurilor decorate cu broderii;
- exerciţii de selectare şi evaluare a calităţii pînzei (grosimea, textura, aspectul etc. ) conform cerinţelor; ustensilelor (acele, ghergheful) adecvat materialelor selectate;
- activităţi practice de confecţionare a lucrărilor conform proiectelor:
- croirea drept pe fir a pînzei; extragerea firelor de jur- împrejur, lăsînd 2,5 cm de la margine; îndoirea şi însăilarea marginilor;
- executarea găurelelor la tivirea milieului;
- exerciţii de calculare a locului de amplasare a decorului pe fundalul milieului, astfel încît compoziţia decorativă să fie simetric amplasată, la colţurile şi la laturile milieului.
- corectarea lacunelor depistate în timpul lucrului;
- exerciţii de evaluare a lucrărilor elevilor.
*- la decizia profesorului