Tehnici de cusut româneşti
 
AcasaCalendarInregistrareConectare

Distribuiţi | 
 

 Curriculum școlar din Republica Moldova- clasa a șaptea și a opta modulul „Arta acului”

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Emily Er
Admin


Mesaje : 63
Data de înscriere : 01/02/2014

MesajSubiect: Curriculum școlar din Republica Moldova- clasa a șaptea și a opta modulul „Arta acului”   Mier Feb 05, 2014 4:35 am

Modulul „Arta acului”(Cusutul şi brodatul tradiţional)
CLASA a VII-a – a VIII-a

Subcompetenţe
La finele clasei a VIII-a elevul va fi competent în:
1. Elaborarea unui proiect de confecţionare a unui articol de port popular (ie /cămaşă).
- argumentarea valorificării şi promovării articolelor de port popular în scopul integrării etnoculturale;
- prezentarea schiţei grafice a croiului unei ii sau al unei cămăşi bărbăteşti;
- prezenetarea pe hîrtia cu liniatura în pătrăţele a unor fragmente de ornament simplu pentru broderia mîinecilor iei (altiţă, încreţ, rîuri) sau pentru broderia cămăşii bărbăteşti (la umăr, la guler, la manşete);
2. Conceperea şi organizarea mijloacelor de confecţionare a unui articol de port popular:
- selectarea pînzei de bumbac subţire cu firele uşor vizibile şi textura regulată, fire colorate muline, ustensile (ace, foarfece etc. );
- respectarea normelor de igienă şi securitate a muncii la păstrarea şi utilizarea materialelor şi a ustensilelor.
3. Confecţionarea unui articol de port popular (ie sau cămaşă bărbătească) în miniatură;
- croirea drept pe fir a detaliilor pentru un articol:
- executarea etapelor tehnologice conform regulamentului de confecţionare: tivirea detaliilor cu ajutorul găurelelor simple, executarea broderiilor pe fundalul detaliilor; unirea detaliilor cu ajutorul cheiţei de unit; finisarea articolului la gît.
4. Evaluarea articolului confecţionat (al unui coleg şi reciproc) în aspect tehnologic, estetic şi funcţional.
- comentarea etapelor tehnologice privind confecţionarea unui articol de port popular (ie sau cămaşă).

Conţinuturi
1. Articole de port popular:
- costumul tradiţional femeiesc;
- costumul tradiţional bărbătesc; tipurile de costume din cele patru zone etnografice ale R. Moldova.
2. Ornamentica şi cromatica tradiţională:
- compoziţii decorative(simple) utilizate la decorarea iei şi a cămăşilor bărbăteşti
- culori de bază în broderii tradiţionale: roşu, negru, alb.
3. Croiul cămăşii tradiţionale:
- femeieşti (încreţită la gît);
- bărbăteşti (de tip tunică, fără răscroieli);
4. Materiale şi ustensile:
- pînză naturală de bumbac, in, cînepă etc. ;
- fire colorate muline (roşu, negru);
- ace, foarfece, gherghef etc. ;
- norme de igienă şi securitate în procesul muncii;
- păstrarea şi utilizarea ustensilelor, materialelor etc.
5. Tehnici de cusut şi brodat:
- însăilătura; găurele simple;
- punctul cruciuliţă, lănţişor;
- punctul ocol;
- punctul neted pe fir, etc.
- cheiţe simple de unit detalii.

Activităţi de învăţare şi evaluare (recomandate)
- Discuţii dirijate privind tipurile de costume tradiţionale;
- exerciţii de reprezentare grafică a cămăşii tradiţionale femeieşti încreţite la gît (ie) sau a cămăşii tradiţionale bărbăteşti (tip tunică);
- exerciţii de reprezentare grafică a detaliilor (croiul) articolelor sus-numite;
- exerciţii de selectare şi reprezentare pe hîrtia cu liniatura în pătrăţele a unor elemente decorative pentru decorarea iei (altiţă, încreţ, rîuri) sau a cămăşii bărbăteşti (umăr, gură, guler, manşete);
- exerciţii de elaborare, prezentare şi evaluare a proiectelor de confecţionare a unui articol;
- discuţii dirijate privind selectarea pînzei de bumbac cu textura regulată şi cu firele uşor vizibile, fire colorate muline roşu, negru etc. ;
- exerciţii de evaluare şi selectare a materialelor şi ustensilelor necesare activităţilor practice.
Activităţi practice de confecţionare a unui articol de port popular (ie sau cămaşă bărbătească):
- croirea detaliilor pentru o ie sau o cămaşă în miniatură (în grup);
- tivirea detaliilor cu găurele simple;
- executarea cusăturilor şi broderiilor pe fundalul detaliilor: mîinecile, faţa, spatele după modelul tradiţional;
- unirea detaliilor cu ajutorul cheiţei;
- finisarea articolului:
- iea - încheierea la gît cu ajutorul firului răsucit şi canafuri la capete;
- evaluarea lucrărilor confecţionate de către elevi;
- exerciţii de pregătire a lucrărilor pentru expoziţii;
- discuţii dirijate privind comentarea etapelor tehnologice de confecţionare parcurse.
Sus In jos
 
Curriculum școlar din Republica Moldova- clasa a șaptea și a opta modulul „Arta acului”
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» Depozite si magazine metraje Moldova
» Flori artificiale(2)
» Igiena in poezie!
» Ornamente de Craciun - 5
» Rochii, sarafane-cap.VI

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Cusături româneşti :: Educaţional :: Să învăţăm să coasem-
Mergi direct la: