Modulul „Arta acului” (Cusutul şi brodatul tradiţional)
CLASA a II-a
Subcompetenţe1. Prezentări scurte, descrieri referitoare la aspectul tradiţional al costumului popular femeiesc şi bărbătesc:
- identificarea elementelor decorative tradiţionale (linii drepte, întrerupte, vălurite, zigzaguri, vrîste) utilizate în decorarea articolelor populare;
2. Stabilirea calităţii şi proprietăţilor materialelor şi ustensilelor (pînză, fire colorate, ace etc.), utilizate în confecţionare, după provenienţă, grosime, textură, durabilitate etc.:
- selectarea şi păstrarea, utilizarea în condiţii adecvate a materialelor şi ustensilelor necesare conform normelor de igienă şi protecţie a muncii;
*3. Executarea punctelor de cusut: însăilătura, înaintea acului, tighel, cruciuliţe, găurele:
*- confecţionarea unei batiste cu decor simplu (linii drepte, zigzag) cu ajutorul punctelor de cusut menţionate;
4. Evaluarea calităţii lucrului îndeplinit: în aspect tehnologic, în aspect estetic.
Conţinuturi1. Obiecte de port, de uz casnic şi ritual:
- aspectul tradiţional, funcţiile, dimensiunile, forma.
2. Materiale şi ustensile:
- proprietăţile materialelor;
- funcţiile ustensilelor;
- cerinţe calitative în funcţie de necesitatea lor;
- norme de igienă şi protecţie a muncii la păstrarea şi utilizarea lor.
3. Elemente decorative, culori tradiţionale privind aspectul obiectelor populare.
4. Tehnici de cusut şi bordat:
- punctul înaintea acului;
- puntul tighel;
*- punctul cruciuliţă;
*- găurele simple.
Activităţi de învăţare şi evaluare (recomandate)- Exerciţii–joc de prezentare a costumelor populare (cum se poartă);
- activităţi practice privind evaluarea calităţii şi proprietăţilor materialelor şi ustensilelor utilizate în confecţionarea obiectelor;
- discuţii dirijate privind elementele decorative şi cromatica tradiţională utilizată la confecţionarea obiectelor tradiţionale;
- activităţi practice de selectare, păstrare şi utilizare în condiţii adecvate a materialelor şi ustensilelor utilizate la confecţionarea unei batiste mici;
- autoevaluarea privind respectarea normelor de igienă şi protecţie a muncii;
- exerciţii practice de executare a punctelor de cusut pe fire numărate: punctul înaintea acului; găurele; punctul tighel, punctul cruciuliţă;
- activităţi practice individuale ce angajează elevii la confecţionarea unei batiste mici: croirea drept pe fir, tivirea marginilor cu ajutorul găurelelor;
- * activităţi practice privind executarea decorului simplu pe fundalul batistei;
*- activităţi practice de finalizare a lucrului început: depistarea lacunalor şi corectarea lor;
- exerciţii de evaluare şi autoevaluare a lucrului îndeplinit în aspect tehnologic şi în aspect estetic.
*- la decizia învăţătorului